Hoppa till huvudsektionen
Början av huvudsektionen

MRJET.SE ALLMÄNNA BOKNINGSVILLKOR


Välkommen till www.mrjet.se. Denna MrJet webbplats tillhandahålls av Expedia, Inc. Tjänsterna som erbjuds av Expedia (enligt definitionen nedan) kan endast användas av Kunder som har läst de Allmänna villkoren och godkänt dem förbehållslöst genom att klicka på acceptera- ikonen när bokning sker på MrJet.se. Om Kunder genomför en bokning via MrJet.se eller via MrJet telefoncenter, kommer dessa Allmänna villkor att gälla för bokningen. Kunden förbinder sig att uppfylla de åtaganden som anges i dessa Allmänna villkor.

Kunden bör spara och/eller skriva ut en kopia av de Allmänna Villkoren som referens vid bokningen.

Artikel 1. Definitioner och omfattning

1.1. Definitioner

Följande definitioner har samma betydelse oavsett om de står i singular eller plural.

"Kund" (eller ”du/din”) avser en kund som reserverar och/eller bokar en eller flera Tjänster som erbjuds på Webbplatsen.
"Service på resmålet" avser erbjudanden om biljetter till evenemang eller sevärdheter på resmålet, t.ex. konserter eller guidade rundturer, även benämnt som MrJet:s ”Lokala Expert” på Webbplatsen.
"Expedia" avser Expedia, Inc. och/eller MrJetTravel.
"Expedia, Inc." avser Expedia, Inc, vars registrerade kontor finns på 333 108th Avenue NE Bellevue, WA 98004, USA.
"MrJet Travel" avser Travelscape LLC, ett aktiebolag i USA vars registrerade kontor finns på 10190 Covington Cross Drive, Suite 300, Las Vegas, NV 89144, USA.
"Allmänna villkor" avser dessa allmänna villkor för bokning och användning. Villkoren ändras från tid till annan.
"Särskilda villkor" avser de villkor som gäller för Leverantörer med vilka Kunden har träffat ett separat avtal.
"Tjänst(er)" avser en tjänst som erbjuds av Leverantörerna på Webbplatsen, t.ex. flygtransport, logi, hyrbil, Service på resmålet och Paketresor.
"Leverantör" avser en leverantör av Tjänster, t.ex. ett flygbolag, hotell, utflyktsarrangör (inklusive MrJet Travel), biluthyrningsföretag eller Leverantör av Service på resmålet.
"Webbplats" avser den MrJet-märkta 
MrJet.se och Mr.Jet.se mobilapplikation.
"Allmänna Villkor För användning av Webbplatsen" avser de villkor som styr användningen av MrJet.se webbplatsen och anges här 
http://www.mrjet.se/terms
"TPX" avser Travel Partner Exchange S.L vars registrerade kontor finns på Paseo Milicias de Garachico 1, Edificio Hamilton, oficina 79 38002 Santa Cruz de Tenerife, Kanarieöarna, Spanien.

”Fel” har den betydelse som framgår av Artikel 3.5.5.

Sammanlänkat Researrangemang” har samma betydelse som ett ”sammanlänkat researrangemang” har i Paketreselagstiftningen.

Paketresa” har samma betydelse som en ”paketresa” har i Paketreselagstiftningen.

Paketreselagstiftningen” avser implementeringen till svensk rätt av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/2302 om paketresor och sammanlänkade researrangemang.

Oundvikliga och Extraordinära Omständigheter” har den betydelse som framgår av Artikel 3.5.7. 

 

1.2. Omfattning

Dessa Allmänna villkor gäller för erbjudanden av Tjänster från Expedia, Inc. Expedia, Inc. driver Webbplatsen som fungerar som en mellanhand mellan Kunden och de olika Leverantörer som erbjuder Tjänsterna, inklusive MrJet Travel. Avtalet mellan Kunden och Expedia, Inc. på uppdrag av den relevanta Leverantören blir gällande så snart Kunden erhåller ett e-postmeddelande med en skriftlig bekräftelse på bokningen.

Dessa Allmänna villkor är underkastade Leverantörens Särskilda villkor som tillgängliggörs för Kunden innan bokning fullbordas och som Kunden godkänner vid den tidpunkt som en bokning faktiskt görs. Det är Kundens ansvar att sätta sig in i Leverantörens Särskilda villkor innan en bokning genomförs på den här Webbplatsen. Särskilda villkor för Leverantörer av flygtransporttjänster finns tillgängliga här. Särskilda villkor för Leverantörer av logi tillhandahålls innan bokning görs.

De Allmänna villkoren kan när som helst ändras av Expedia, Inc. utan föregående meddelande. Sådana ändringar gäller dock inte för bokningar som redan har godkänts av Expedia, Inc. för de berörda Leverantörernas räkning. Kunden måste därför läsa igenom, spara och/eller skriva ut en kopia av de Allmänna villkoren när bokningen görs så att han eller hon känner till vilka regler som gäller.

Artikel 2. Bokning via Webbplatsen

2.1. Kundens juridiska behörighet

Webbplatsen hjälper Kunden att hitta reseprodukter och att genomföra bokningar. Webbplatsen fungerar som en mellanhand vid transaktioner med Leverantörerna. Kunden måste ha fyllt 18 år, ha juridisk behörighet att ingå avtal vid tidpunkten för bokningen och tillstånd att agera för de personers räkning som bokningen avser. Kunden måste även använda Webbplatsen i enlighet med dessa Allmänna villkor och Webbplatsens användarvillkor.

Kunden ansvarar för sina aktiviteter på Webbplatsen (ekonomiska eller andra aktiviteter), bland annat eventuell användning av Kundens användarnamn och lösenord. Kunden garanterar att de uppgifter som han eller hon anger på Webbplatsen om sig själv och, i förekommande fall, sitt eventuella resesällskap är korrekta.

Om Webbplatsen används på ett sätt som är bedrägligt eller som strider mot de Allmänna villkoren eller mot de Allmänna Villkoren För användning av Webbplatsen kommer Kunden att nekas åtkomst till Tjänsterna eller till övriga funktioner på Webbplatsen.

2.2. Bekräftelse och ändring eller avbokning

2.2.1 Bekräftelse

En bekräftelse på en bokning, innehållande viktig information som t.ex. beskrivningen av den Tjänst/Tjänster som har bokats och prisinformation, skickas till Kunden via e-post. Om Kunden inte får någon bekräftelse via e-post inom 24 timmar efter bokningstillfället bör han eller hon kontakta kundtjänst på resa@customercare.mrjet.se.

Härmed avtalas uttryckligen att de uppgifter som lagrats i informationssystem som tillhör Expedia, Inc., MrJet Travel och/eller dess Leverantörer ska utgöra bevis på bokningar som Kunden har gjort. Uppgifter som lagras på datorer eller elektroniska media utgör giltiga bevis och ska därför godtas på samma villkor och med samma bevisvärde som gäller för fysiska skriftliga dokument.

2.2.2 Ändring och Avbokning

Vid förfrågningar som rör ombokning av flyg ring 0775 757 430.

Avbokning av hotell kan ske online via denna länk eller genom att ringa 0775 757 430 om förfrågningar som rör ombokning eller avbokning. Expedia har inte möjlighet att hantera avbokningar som sker via e-post.

Alla förfrågningar avseende ombokningar och avbokningar kommer att hanteras å de berörda Leverantörernas räkning. Kunden har ingen ångerrätt med mindre än att detta särskilt framgår av Leverantörens Särskilda villkor (vilka tillhandahålls till Kunden före bokning), eller om du har bokat en Paketresa (se Artikel 3.5).

Om Kunden ombokar, avbokar eller delvis avbokar kan en avgift komma att tas ut av Leverantören. Om en avbokning gäller mer än en person i en bokning tas tillämplig avbokningsavgift ut för varje person som bokningen gäller, vänligen se de Särskilda villkoren som hänvisas till under bokningsprocessen för ytterligare information.

Om en Kund vill omboka eller avboka någon del av en bokning kan en administrationsavgift tillkomma utöver eventuella avgifter som tas ut av den berörda Leverantören. Vänligen se listan nedan för de specifika avgifter som avses;

Tjänst

Ombokningsavgift

Avbokningsavgift

Hotell

Ingen avgift

Ingen avgift

Flyg (N/A lågprisflyg)

400 SEK per passagerare

400 SEK per passagerare

Bilhyra

Ingen avgift

Ingen avgift

Paketresor (N/A lågprisflyg)

Flyg 455 SEK per passagerare
Hotell - Ingen avgift

Flyg 455 SEK per passagerare
Hotell - Ingen avgift

Services på resmålet / Lokal Expert

Ej tillämpligt (inte ombokningsbar)

Ej tillämpligt (inte återbetalningsbar)



Vi förbehåller oss rätten att avboka Kundens bokning om fullständig betalning för bokningen, eller någon omboknings- eller avbokningsavgift hänförlig till bokningen, inte har erhållits i tid.

För Paketresor kan särskilda avboknings- och ombokningsregler vara tillämpliga, se Artikel 3.5.

2.2.3 Återbetalning och ”no show”

Om Kunden har rätt till en återbetalning efter de avdrag som anges i avsnitt 2.2.2, kommer den part som hanterade den ursprungliga betalningen (t.ex. Expedia, Inc, en Leverantör eller annan sådan part som visas på Kundens kreditkorts- eller kontoutdrag) att överföra aktuellt belopp till det betalkort som användes vid den ursprungliga bokningen. Eventuella bokningsavgifter eller kortavgifter hänförliga till bokningen återbetalas inte. Kunden bör tänka på att återbetalningar av flygbokningar kan ta upp till sex månader.

Om Kunden inte inställer sig vid avresan har han eller hon rätt till återbetalning endast i den mån det följer av de Särskilda villkor som hänvisades till vid bokningen.

2.2.4 Särskilda priser

Såvida Kunden inte anger något annat antas det att Kunden önskar de billigaste Tjänsterna. Sådana Tjänster (t.ex. "ekonomiklass") kan tillhandahållas utan möjlighet till ändring eller avbokning. I sådana fall kan Tjänsterna inte tillhandahållas på något annat sätt eller vid någon annan tid eller plats än de avtalade.

2.3. Resehandlingar

Resehandlingarna för en Tjänst som beställts via Webbplatsen skickas till den e-postadress som Kunden uppgett när han eller hon gjorde sin bokning.

Om fysiska resehandlingar krävs skickas dessa till den adress som Kunden uppgett när han eller hon gjorde sin bokning. Resehandlingarna kan endast levereras till adresser i Sverige och kommer inte att levereras till adresser i andra länder. Expedia, Inc. har rätt att ta ut en icke återbetalbar avgift som meddelas vid bokningen för resehandlingar via bud till Kunden.

Om det inte går att leverera resehandlingarna via e-post på grund av ett fel som Kunden gjort när han eller hon uppgav sina kontaktuppgifter, inklusive e-post adress, ska varken Leverantören eller Expedia, Inc. hållas ansvariga.

2.4 Betalning till olika parter

Kunden kan debiteras av mer än en part för en bokning, t.ex. av Expedia, Inc, en Leverantör eller annan sådan part som visas på Kundens kreditkorts- eller kontoutdrag, beroende på vilka Tjänster som bokats. Det totala beloppet som debiteras kommer dock inte att överstiga det totala priset för Tjänsterna.

Artikel 3. Särskilda Tjänster

Expedia, Inc. driver Webbplatsen som fungerar som en mellanhand mellan Kunden och Leverantörerna när det gäller erbjudanden och tillhandahållande av alla Tjänster.

Syftet med denna Artikel 3 är att ge Kunden information om de användarvillkor som gäller för de Tjänster som tillhandahålls av Leverantörerna. Informationen är inte uttömmande och ersätter inte Leverantörernas Särskilda villkor. Om de Allmänna villkoren och de Särskilda villkoren inte är förenliga eller enhetliga äger de Särskilda villkoren företräde. De Särskilda villkoren är tillgängliga innan det att en bokning görs.

Informationen ger inte upphov till några förpliktelser eller skyldigheter för Expedia, Inc., såvida inte eventuella myndighetskrav medför något annat.

3.1. Flygtransporttjänster

Flygtransporttjänster kan erbjudas separat eller som en del av en Paketresa och, oberoende av om de bokats separat eller som del av en Paketresa, är de föremål för Leverantörens Särskilda villkor (bland annat resevillkor, särskilda villkor för biljettpriser) och villkoren i denna Artikel 3.1. De Särskilda villkoren kan innehålla begränsningar och/eller avgifter för avbokningar och ändringar utöver de administrativa avgifter som anges i avsnitt 2.2.2. Särskilda villkor för Leverantörer av flygtransporttjänster finns tillgängliga innan det att en bokning görs och kan läsas här.

Om Expedia, Inc. mottar betalning från Kund för en bokning av flygtransporttjänster agerar Expedia som agent för Leverantören av de ifrågavarande flygtransporttjänsterna. Detta innebär att Kundens avtal om flygtransporttjänst är träffat mellan Kunden och Leverantören av den ifrågavarande flygtransporttjänsten. Särskilda villkor för Leverantörer av flygtransporttjänster finns tillgängliga här.

Priser och avgifter för vissa lågprisflygresor som startar utanför Sverige kan vara satta i en annan valuta (t.ex. EUR), för vilka vi anger en uppskattning i SEK. Det beloppet som lågprisflygbolaget faktiskt tar betalt kan avvika något beroende på att olika kortutgivare tillämpar olika valutakurser. Kundens kvitto kan dessutom innehålla en transaktionsavgift som Kundens kortutgivare tar ut för att processa transaktionen. Expedia är inte involverad i dessa tillkommande avgifter och ansvarar inte för några avgifter som beror på olika valutakurser och/eller kortutgivares avgifter.

EU Gemenskapsförteckning

I enlighet med EU:s regler finns information angående flygbolag som är föremål för förbud att driva verksamhet inom den Europeiska Unionen tillgänglig på https://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban_sv.

3.1.1. Villkor för flygtransport

Det är Kundens ansvar att följa flygbolagets och/eller researrangörens anvisningar, särskilt vad gäller flygincheckningstider. I synnerhet erkänner och godtar Kunden att:

·         Expedia inte har någon kontroll över fördelningen av sittplatser på någon flygtransport, även om den förbokats hos flygbolaget, och kan därför inte heller garantera att specifika sittplatser finns tillgängliga vid avgång.

·         Expedia inte har någon kontroll över uppgifter om antalet flygtimmar som angetts av Leverantören av den ifrågavarande flygtransporttjänsten och som enbart är vägledande och som är föremål för justering och bekräftelse.

·         Det är Kundens ansvar att bekräfta sin återresa i enlighet med de krav som uppställs av Leverantören av den ifrågavarande flygtransporttjänsten.

·         Om Kunden bokar en återresa och inte använder sig av utresan får flygbolaget avboka återresa utan återbetalning. Detta gäller även i den mån en återresa inte tas i anspråk och för det fall en resa inte alls påbörjas. Flygkuponger måste användas i ordningsföljd.

·         Vid special- eller charterflygningar är flygbolagets namn, avgångs- och flygtider, flygplanstypen, reseschemat och möjliga mellanlandningar enbart indikationer på ut-och hemresan. I enlighet med Leverantörens Särskilda villkor kan dessa resor, flygplanstyper, och flygnummer komma att ändras och justeras med upp till 24 timmar, även efter bekräftelse.

·         För vissa flygbolag kan extra avgifter tillkomma för måltider, bagage, önskemål om sittplats, osv. Expedia är inte ansvarig för sådana avgifter och information om avgifter som visas på Webbplatsen visas enbart i informationssyfte och kan när som helst komma att ändras av flygbolagen.

·         Kunden måste följa Leverantören av flygtransporttjänsters Särskilda villkor gällande gravida kvinnors resor.

·         Kunden måste följa Leverantören av flygtransporttjänsters Särskilda villkor gällande transport av barn, i synnerhet att barn som är äldre än 2 år vid datumet för återresan har en giltig returbiljett till barnpris för både ut- och återresan. Kunder som inte följer detta har inte rätt till återbetalning av eventuella sittplatsavgifter som tas ut under resan. Barn under 2 år kommer inte att få egna platser tilldelade sig, såvida inte en biljett till barnpris har bokats för dem. Ensamresande barn under 15 kommer endast att transporteras i enlighet med Leverantören av flygtransporttjänstens Särskilda villkor.

Särskilda villkor för Leverantörer av flygtransporttjänster finns tillgängliga innan det att en bokning görs och kan läsas här.

För ytterligare råd om reseförberedelser vänligen vänd dig till Kundtjänst Online här.

3.1.2. Kombinerade enkelbiljetter

Kunder som bokar på Webbplatsen kan komma att ges möjlighet att boka en kombination av två enkelbiljetter istället för en tur-och-retur-biljett. Kombinerade enkelbiljetter kan ge fler flygalternativ och dessa biljetter är ofta billigare och kan kombineras med samma flygbolag eller olika flygbolag.

Till skillnad från tur-och-retur-biljetter omfattas enkelbiljetter av egna regler, begränsningar och avgifter. Om något av dessa flyg påverkas av en flygbolagsändring (t.ex. inställda flyg eller nya flygtider) som innebär att Kunden måste ändra det andra flyget, ansvarar Kunden för eventuella avgifter i samband med ändringar som rör det flyg som inte påverkats.

3.1.3. Administrativa föreskrifter och hälsoföreskrifter

Internationella resor: Kunden är ansvarig för att säkerställa att Kunden uppfyller de krav som ställs för inresa i främmande länder och att Kundens resehandlingar, såsom pass och visa (transit-, affärs-, turist-, eller annat) är i sin ordning och att alla andra krav för inresa är uppfyllda. Expedia har ingen särskild kunskap gällande andra länders krav för inresa eller resehandlingar. Vi uppmanar våra Kunder att undersöka reseförbud, varningar, tillkännagivanden och råd som utfärdats av relevanta myndigheter innan internationella resor bokas.

Du kan hitta ytterligare information om dessa frågor här: https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/

Hälsoföreskrifter: Vilka vaccinationer som rekommenderas vid resor kan ändras och Kunden bör därför rådgöra med läkare om gällande rekommendationen innan avresa. Det är Kundens ansvar att säkerställa att Kunden uppfyller alla hälsokrav som ställs för inresa, följer vaccinationsråd, tar rekommenderade mediciner, och följer alla medicinska råd i samband med resan. Reseråd och vaccinationsråd finns online på Vårdguidens hemsida, www.1177.se. För övriga medicinska råd gällande resan ska Kunden kontakta läkare.

Insektssanering: Merpaten länder förbehåller sig rätten att insektssanera flygplan om det finns ett uppfattat hot mot människors hälsa, jordbruk eller miljön, även om det är ovanligt att så sker. Världshälsoorganisationen och den Internationella civila Luftfartsorganisationen har godkänt följande insektssaneringsåtgärder: (1) spraya flygplanskabinen med ett luftburet insektsmedel när passagerarna är ombord, eller (2) behandla flygplanets interiöra ytor med ett kvardröjande insektsmedel när passagerarna inte är ombord. För mer information, besök den Internationella civila Luftfartsorganisationens hemsida.

För svenska medborgare krävs ett giltigt femårigt pass för alla resor som erbjuds på Webbplatsen. Om du inte har ett svenskt pass ska du kontrollera ditt pass med utfärdande myndighet för ditt pass för att säkerställa att ditt pass är giltigt för att resa. Vissa länder har ett immigrationskrav om att en Kunds pass måste vara giltigt under en minimiperiod efter det att Kunden har rest in i landet, vanligtvis sex månader. Om Kundens pass går ut inom ett år rekommenderar vi att han eller hon kontrollerar vilka regler som gäller på resmålet innan resplanerna slutförs. Namnet i passet måste överensstämma med namnet på biljetten. I annat fall kanske Kunden inte får resa och försäkringen kan vara ogiltig. Om någon i Kundens sällskap byter namn, t.ex. vid giftermål, efter att bokningen gjorts men före avresan, måste Kunden meddela kundtjänst genom att ringa 0775 757 430 eller skicka ett e-postmeddelande till resa@customercare.mrjet.se.

Vi rekommenderar att svenska medborgare kontaktar polisen för mer information om passkrav (http://www.polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/). Kunden bör kontakta ambassaden i det land han eller hon har tänkt besöka för mer information om visumkrav. Vi rekommenderar att personer som inte är svenska medborgare kontaktar sin ambassad eller passexpedition för mer information och råd om vilka visum- och passkrav som krävs för de länder som de har tänkt besöka (och för återresa till Sverige).

Obs! Det kan ofta ta lång tid att skaffa ett visum så vi rekommenderar att Kunder ansöker i god tid. Krav kan ändras och Kunden bör därför undersöka vad som gäller enligt den senaste informationen innan bokning och avresa. Vi tar inget ansvar för det fall Kunden vägras tillträde till en flight eller inresa i ett land på grund av felaktiga eller otillräckliga pass, visum, eller andra resehandlingar som krävs av flygbolag, myndighet, eller land, inklusive länder Kunden bara reser igenom. Detta inkluderar alla flygplanets landningar, även om Kunden inte lämnar flygplanet eller flygplatsen.

Även om de flesta resorna, även till internationella resmål, kan genomföras utan incidenter, medför resor till vissa destinationer större risker än andra. Expedia råder starkt sina Kunder att se över de reseförbud, varningar, tillkännagivanden och råd som meddelats av Utrikesdepartementet, innan avresan. Information om Utrikesdepartementets råd om resor till olika länder kan hittas här:

1.     http://www.regeringen.se/sb/d/9326

2.     +46 (0)8-405 10 00

3.     skicka e-post till Utrikesdepartementet

GENOM ATT ERBJUDA RESEPRODUKTER TILL VISSA INTERNATIONELLA RESMÅL LÄMNAR EXPEDIA VARKEN UTFÄSTELSER OM ELLER GARANTERAR ATT RESOR TILL SÅDANA RESMÅL ÄR ATT REKOMMENDERA ELLER ÄR UTAN RISK.

Visa Waiver-programmet och ESTA: Alla Kunder som reser till eller genom USA inom Visa Waiver-programmet (VWP) måste ansöka om godkännande via Electronic System for Travel Authorisation (ESTA). Se till att göra din ESTA-ansökan i god tid. Vi rekommenderar att du gör ansökan minst 72 timmar före avresan. Mer information finns på amerikanska säkerhetsdepartementets webbplats https://esta.cbp.dhs.gov.

Flera länder inför nya föreskrifter för flygbolag att tillhandahålla personuppgifter om alla resenärer på sina flygplan. Uppgifterna samlas in antingen på flygplatsen när Kunden checkar in eller i vissa fall när Kunden genomför bokningen. Vi rekommenderar därför att Kunden checkar in i god tid.

3.1.4. Specialpriser

De erbjudna flygvägarna kan omfatta lågprisflyg, som inte nödvändigtvis tar den kortaste vägen. I vissa fall krävs byte av flygplan. Ett flyg som beskrivs som direkt är ett flyg där du inte behöver byta flygplan under resan, men där mellanlandningar kan förekomma för påfyllning av bränsle eller för att släppa av eller på passagerare. Information om eventuella stopp ges vid bokningsprocessen och anges tydligt både på Webbplatsen och i Kundens e-postbekräftelse.

Många, men inte alla, flygbolag tillämpar specialpriser för barn under två år och för pensionärer. Hur stora rabatterna är beror på flygbolaget, det aktuella flyget, tillgänglighet av sittplatser och passagerarnas ålder.

Flygmil och rabattkuponger från bonusprogram kan inte användas vid bokning av flyg genom Webbplatsen.

Om Kunden har fått rabatt visas specialpriset under bokningsprocessen innan han eller hon bekräftar bokningen.

3.1.5. Ansvar

Kunden bör tänka på att flygbolagets ansvar för dödsfall, personskada och andra skador vanligtvis begränsas av nationell lagstiftning, internationella flygplanstransportkonventioner eller av flygbolagets Särskilda villkor, bland annat deras resevillkor.

3.1.6. Elektronisk biljett

En elektronisk biljett är en biljett som inte finns i något fysiskt exemplar. När Kunden använder en sådan biljett måste han eller hon gå till det aktuella flygbolagets incheckningsdisk och uppvisa en giltig resehandling (t.ex. pass, visum, id-kort osv.) för att erhålla sitt boardingcard. Kunden måste noga iaktta incheckningstiderna som tillhandahålls av Leverantören av lufttransporttjänsten.

3.1.7. Inga ersättare

Kunden har generellt sett inte rätt att ersätta passagerare på bokade flyg. Utan hinder av vad som nu sagts, om en Kund har rätt att överlåta sin Paketresa till en annan person kommer MrJet Travel i sådant fall försöka åstadkomma en sådan överlåtelse (se Artikel 3.5.3.4). Notera dock att, beroende på Leverantörens Särskilda villkor, kan detta anses vara en avbokning eller ombokning av en flygresa (och en avbokningsavgift om 100 procent av flygresans pris kan då komma att tas ut). 

3.1.8. Flygbolag

Kunden är medveten om att vissa flyg som bokats med ett flygbolag kan drivas av ett annat flygbolag. Information om det andra flygbolaget finns på Webbplatsen. Detta flygbolag debiterar Kunden för flyget och visas som säljare på Kundens kreditkorts- eller kontoutdrag. Betalningar kan även tas ut av andra Leverantörer för Tjänster som bokats. Det totala beloppet som debiteras kommer dock inte att överstiga det totala priset på Tjänsterna.

3.1.9. Kompensation för nekad ombordstigning och förseningar

Om ett flygbolag ställer in eller försenar ett flyg, inte kan erbjuda tidigare bekräftade platser, inte stannar vid Kundens stopp eller resmål eller förorsakar att Kunden missar ett anslutningsflyg som han eller hon har bokat, kan Kunden ha rätt till viss ersättning från flygbolaget i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004.

3.1.10. Ytterligare administrationsavgifter för bokningar via telefon

En ytterligare administrationsavgift som inte är återbetalbar kan tillämpas för flyg som bokats separat via Expedias kundtjänst. Kundtjänstrepresentanten meddelar Kunden om administrationsavgiften under telefonsamtalet.

3.2. Logitjänster

Logi erbjuds separat eller som en del av en Paketresa. Oberoende av om logitjänsterna erbjuds separat eller som del av en Paketresa, är de Särskilda villkor som tillämpas av Leverantörer av logitjänster och villkoren i denna Artikel 3.2 tillämpliga på dem. Leverantörernas Särskilda villkor kan innehålla begränsningar och/eller avgifter för avbeställningar och/eller ändringar som påförs av Leverantörerna, vilka utgör ett tillägg till Expedias administrationsavgifter som anges i avsnitt 2.2.2.

I enlighet med Artikel 3.2.6, krävs vid förskottsbetalade bokningar av hotell att Kundens kreditkort vid bokningen debiteras för hela betalningen. Vid andra hotellbokningar krävs ett konto- eller kreditkort för att säkerställa bokningen och den slutliga betalningen regleras direkt med hotellet under vistelsen. Vänligen läs informationen som visas under bokningen för att bekräfta hur och när betalningen görs. Priser som visas på Webbplatsen inkluderar inte några avgifter för tilläggstjänster, t.ex. snacks från minibaren eller telefonsamtal.

Om Kunden inte inställer sig den första natten i bokningen och planerar att checka in för följande nätter i bokningen måste han eller hon bekräfta ändringarna i bokningen med Expedia senast det ursprungliga datumet för incheckning för att förhindra att hela bokningen annulleras. Om Kunden inte bekräftar ändringen i bokningen med Expedia kan hela bokningen komma att avbokas. Återbetalningar kommer endast att betalas ut till Kunden i enlighet med de Särskilda villkor hos den relevanta Leverantören som hänvisades till under bokningsprocessen.

En Kund som inte avbokar eller ändrar bokningen inom den uppsägningstid som gäller för det hotell som han eller hon har bokat (uppsägningstiden varierar mellan olika hotell, vanligen 24 till 72 timmar) före ankomstdatumet kommer att debiteras enligt de avgifter som visas i de Särskilda villkoren för hotellbokningen. Kunder bör tänka på att vissa hotell inte tillåter ändringar eller avbokningar efter att en bokning har gjorts. Dessa begränsningar visas i de Särskilda villkoren för hotellbokningen.

En Kund får inte boka fler än 8 rum online för samma hotell/vistelsedatum oavsett om detta sker som en del av en Paketresa eller som en separat logibokning. Om vi kommer fram till att Kunden har bokat fler än 8 rum totalt i separata reservationer, har vi rätt att annullera Kundens reservationer och ta ut en skälig annulleringsavgift, om tillämpligt. Om Kunden har betalat en deposition kommer vi avräkna annulleringsavgiften från din deposition. Om Kunden vill boka 9 eller fler rum måste Kunden kontakta Expedias gruppresespecialister per telefon eller genom att fylla i gruppreseblanketten online. En av våra gruppresespecialister kommer att undersöka Kundens begäran och kontakta Kunden för att slutföra Kundens reservation. Kunden kan komma att ombes skriva på ett skriftligt kontrakt och/eller betala en icke återbetalningsbar deposition.

3.2.1. Användning av rum

Kunden bör tänka på att rummen vanligtvis endast är tillgängliga från klockan 14.00 och måste utrymmas klockan 12.00, oavsett tiden för ankomst eller avresa eller det transportmedel som används.

Enkelrummen har vanligtvis en säng och man kan ofta betala för en extrasäng i dessa rum. Dubbelrummen har oftast antingen två enkelsängar eller en dubbelsäng.

3.2.2. Klassificering

Uppgifter om hotellens bekvämlighetsnivå på Webbplatsen motsvarar den lokala standarden i varje land och dessa kan skilja sig från vad som är standard i Sverige. Klassificeringen bör endast ses som en riktlinje. Kunder bör vara medvetna om att standarder kan variera mellan hotell av samma klass i olika länder och t.o.m. inom samma land. Det är viktigt att noggrant läsa de individuella hotellbeskrivningarna. Boende på hotell, oavsett klassificering, sker i standardrum såvida inget annat anges.

1 stjärna: Dessa hotell har de lägsta priserna. Boendet uppfyller minimikraven angående bekvämligheter och är i allmänhet rent och enkelt. Badrum delas vanligtvis.

2 stjärnor: Enkelt, men något finare och trevligare boende till ett lågt pris. Bekvämligheterna och servicen är begränsad. Ett visst antal allmänna utrymmen, t.ex. en butik eller ett kafé kan finnas.

3 stjärnor: För den som vill ha lite mer och uppskattar service, kvalitet, stil och komfort. Rekommenderas även för familjer. Vanligtvis finns det en restaurang som serverar åtminstone frukost och ibland även lunch och/eller middag. Här kan dessutom finnas konferensrum och/eller en restaurang och ibland andra bekvämligheter såsom t.ex. en pool eller service för affärsresenärer.

4 stjärnor: Boende i första klass för den som är mer kräsen. Här betonas lyx, gästfrihet och service. På dessa hotell kan man förvänta sig en restaurang i toppklass och mycket annat. Boende i toppklass för affärsresenärer.

5 stjärnor: Boende i toppklass med högsta standard. De här hotellen är smakfulla och eleganta och erbjuder oklanderlig personlig service och alla möjliga bekvämligheter. De bästa hotellen i världen.

Det kan ibland hända att en hotellbokning avbokas eller ändras av Leverantören av logitjänsten eller av Expedia på grund av tekniska skäl (t.ex. ett hotell överbokas till följd av problem med anslutningen till hotellets bokningssystem), eller på grund av force majeure (t.ex. att hotellet är stängt till följd av en orkan). Skulle en sådan händelse inträffa kommer Expedia vidta alla skäliga åtgärder för att meddela Kunden detta så snart som möjligt och när möjligt erbjuda Kunden alternativt boende i ett hotell i åtminstone samma stjärnkategori och med liknande tjänster. Om ett sådant erbjudande inte accepteras av Kunden kommer Expedia se till att alla betalningar avseende hotellbokningen återbetalas. Om lämpligt, t.ex. då en teknisk fråga hänförlig till Expedia har orsakat att en bokning avbokats eller ändrats och denna avbokning eller ändring direkt orsakar förlust för Kunden, kommer Expedia dessutom erlägga skälig kompensation till Kunden. Om din bokning av logi utgör del av en Paketresa kan du också ha andra rättigheter (se Artikel 3.5).

3.2.3. Aktiviteter

Det kan ibland hända att särskilda aktiviteter som erbjuds av Leverantörerna och som visas i Webbplatsens hotellbeskrivningar inte längre erbjuds, t.ex. på grund av väderförhållanden, force majeure, att det inte är säsong eller att det antal deltagare som krävs för aktiviteten inte har uppnåtts.

Vid sightseeing ska den ordning som indikerats avseende visning av de olika sevärdheterna endast ses som en riktlinje. Leverantörerna kan ändra ordningen.

3.2.4. Måltider

Om måltider ingår i logipaketet beror antalet måltider på antalet övernattningar. Helpension inkluderar vanligtvis frukost, lunch och middag. Halvpension inkluderar vanligtvis frukost och antingen lunch eller middag, beroende på logipaketet i fråga. Logi som omfattar middagar inleds ofta med middag på hotellet på ankomstdagen och avslutas med frukost (halvpension) eller lunch (helpension) på avresedagen. Ingen ersättning betalas ut för måltider som inte utnyttjas.

Kunden bör tänka på att dryck inte ingår i måltiderna såvida inte annat anges på Webbplatsen. Om dricksvatten inte finns att tillgå måste Kunden själv stå för det.

Föräldrar uppmanas att ta med särskild mat till små barn eftersom det inte alltid finns att tillgå lokalt.

3.2.5. Skatter

De lokala myndigheterna i vissa länder kan påföra ytterligare skatter (turistskatt osv.) som måste betalas lokalt på plats. Kunden ansvarar själv för att betala sådana extra skatter.

3.2.6 Betala direkt online eller betala senare på hotellet

Vid bokning av hotell kan Kunden bli erbjuden att välja mellan betalningsalternativen ”betala direkt online” eller ”betala senare på hotellet”. Om Kunden väljer alternativet “betala direkt online”- kommer Kundens kredit- eller betalkort debiteras direkt i svenska kronor (SEK). Om Kunden väljer alternativet ”betala senare på hotellet” kommer Kundens betal- eller kreditkort att debiteras av hotellet i för hotellet aktuell lokal valuta vid tidpunkten för Kundens vistelse på hotellet. Utöver de övriga skatter och avgifter som dessa Allmänna villkor anger att Kunden ska betala, kan skatter och avgifter varierar beroende av vilket betalningsalternativ Kunden väljer.

Vänligen uppmärksamma att visa hotell kan kräva en depositionsavgift vid bokning som ibland inte är återbetalningsbar (vänligen se aktuell Leverantörs särskilda villkor). Avgifter för skatter och utländska valutakurser kan komma att förändras under tiden mellan bokning och vistelsen på hotellet. Kundens kredit- eller betalkortsleverantör kan också komma att ta ut en valutaomvandlingsavgift för betalningar i utländsk valuta. Rabattkuponger som utfärdas för att användas på MrJet.se kan enbart användas för bokningar där alternativet ”betala direkt online” har valts.

3.3. Biluthyrning

Biluthyrning erbjuds separat eller som en del av en Paketresa. Respektive Leverantörs/biluthyrningsföretags Särskilda villkor gäller för dessa Tjänster. Oberoende av om dessa biluthyrningstjänster bokas separat eller som en del av en Paketresa är Leverantörens (biluthyrningsföretagets) Särskilda villkor och denna Artikel 3.3 tillämpliga på dem.

3.3.1. Betalningssätt

Kunden som utför bokningen måste uppvisa ett giltigt kreditkort utfärdat i sitt namn vid upphämtning av bilen. Betalkort accepteras inte och Kunden måste kontrollera vilka kreditkort som Leverantören accepterar.

Leverantören kan skicka en behörighetsförfrågan till banken eller kreditkortsföretaget under biluthyrningsperioden som en sorts deposition som hålls av Leverantören. Kunden måste därför kontakta sin bank eller sitt kreditkortsföretag för att se till att kortets gräns är tillräckligt hög för detta syfte. Vissa större bilmodeller kräver att två kreditkort tillhandahålls.

 

Om Kunden inte följer bestämmelserna i denna Artikel 3.3.1. kan Leverantören komma att inte tillhandahålla fordonet, men fullt pris debiteras ändå.

 

3.3.2. Extra avgifter

Extra avgifter kan behöva betalas på plats, t.ex. för påfyllning av bränsle, för extra förare, och tilläggsavgift för ung förare. Kunden samtycker till att Expedia, Inc., MrJet Travel och/eller Leverantörerna under inga omständigheter ska hållas ansvariga för sådana extra avgifter som beskrivs ovan eller andra extra avgifter.

 

Ett självriskbelopp kan gälla i händelse av stöld av eller skada på hyrbilen. Detta varierar beroende på Leverantör, i vilket land bilen hyrs och typen av hyrbil. Köp av en valfri kompletterande försäkring lokalt (så kallad super CDW eller super TP) undanröjer/minskar den aktuella självrisken. Kunden samtycker till att Expedia, Inc. och/eller Leverantörerna inklusive MrJet Travel under inga omständigheter ska hållas ansvariga för sådana extra avgifter för ytterligare försäkringar som beskrivs ovan eller andra extra avgifter.

 

Bensin ingår vanligtvis inte i hyreskostnaden. I vissa länder lägger vissa Leverantörer automatiskt på en extra avgift för att fylla upp bensintanken när bilen återlämnas. Dessutom tar vissa Leverantörer ut en extra avgift om vinterdäck används.

Om inget annat har avtalats måste Kunden lämna tillbaka bilen på samma plats som den hämtades. Om Kunden inte gör detta kan Leverantören ta ut en ytterligare tilläggsavgift.

Specialutrustning, såsom bilbarnstolar, kan efterfrågas och betalas på plats direkt till Leverantören (om det finns tillgängligt).

 

3.3.3. Upphämtning/användning av fordon

Förare måste vanligtvis vara 21–75 år för att hyra ett fordon även om detta kan variera mellan olika Leverantörer och mellan olika länder. Det är Kundens ansvar att kontrollera detta med Leverantören. Extra avgifter kan även tillkomma om någon förare är under 25 år eller över 70 år.

 

Alla förare måste kunna visa upp ett giltigt körkort utställt i sitt namn för hyrd fordonskategori vid upphämtningen av hyrbilen. Internationella biluthyrningar kan ha olika krav på körkort. Ett internationellt körkort behövs om körkortet inte är utställt med latinska bokstäver. Ytterligare dokumentation såsom pass eller upp till två bevis på namn och adress kan också krävas. Kunden bör kontrollera de Särskilda villkor som gäller för Leverantören som erbjuder hyrbilen för information om vilka kriterier som gäller för att boka en hyrbil.

Kunden bör tänka på att vissa Leverantörer inte tillåter att hyrbilen används utanför det land som den hyrdes i.

 

3.3.4. Avbokningar/outnyttjade hyresdagar

Ingen ersättning kommer erbjudas för avbokningar gjorda inom 6 timmar innan upphämtningstiden eller för hyresdagar som inte utnyttjas.

 

3.4. Service på resmålet/ Lokal Expert

Service på resmålet erbjuds separat eller som del av en Paketresa genom MrJet Travel eller annan tredjepartsleverantör vid bokningstillfället. Dessa Tjänster omfattas av dessa Allmänna villkor och de Särskilda villkor som gäller för Leverantörerna som erbjuder Service på resmålet. Service på resmålet kan vanligtvis inte överföras, ger inte rätt till återbetalning och kan inte ändras (om de inte avbeställs av Leverantören), med undantag för de fall då de erbjuds som del av en Paketresa och sådana rättigheter uppkommer i enlighet med Artikel 3.5.

3.4.1. Återbetalning och avbokning

Det kan ibland hända att Service på resmålet som erbjuds av Leverantörerna på Webbplatsen inte längre erbjuds, t.ex. på grund av väderförhållanden, force majeure, att det inte är säsong eller att det antal deltagare som krävs för aktiviteten inte har uppnåtts. Under sådana förhållanden bör Kunderna läsa igenom Leverantörernas Särskilda villkor för återbetalning.

3.5. Paketresor

En Paketresa definieras i dessa Allmänna villkor på samma sätt som i Paketreselagstiftningen. Generellt sett uppstår en Paketresa när du genomför en bokning avseende samma resa som inkluderar en kombination av åtminstone två av följande resetjänster: (a) flygresa; (b) logi; (c) bilhyra och (d) vissa tjänster/service på resmålet. Av din bokningsbekräftelse kommer det att framgå vilka resetjänster som ingår i din Paketresa.

 

Paketresor som tillgängliggörs på Webbplatsen är tillhandahållna av MrJet Travel (vilket i denna Artikel kommer att hänvisas till som ”Leverantören”, ”MrJet Travel” eller ”Vi”). På de Paketresor som tillhandahålls av MrJet Travel tillämpas de villkor som framgår av denna Artikel och Särskilda villkor från Leverantörer av resetjänster som ingår i Paketresan (t.ex. leverantörer av flyg- eller logitjänster). Kunder måste läsa villkoren som framgår av denna Artikel och Leverantörernas Särskilda villkor innan de genomför en bokning. Om det skulle föreligga någon motstridighet mellan villkoren i denna Artikel och Leverantörernas Särskilda villkor äger de Särskilda villkoren företräde. 

 

3.5.1. Reservationer och bokningar

Varje bokning av en Paketresa är beroende av tillgänglighet vid bokningstillfället. Leverantörens godkännande av en bokning som en Kund har gjort beror på tillgängligheten av Paketresan. Leverantörer behöver inte uppge något skäl till varför de avböjer att godkänna en bokning. 

Vi gör vårt bästa för att säkerställa att våra annonser är uppdaterade men vi garanterar inte att någon av de Paketresor som vi annonserar kommer att vara tillgängliga vid bokningstillfället. Vi kommer att informera dig så snart det är möjligt efter att du har genomfört en bokning om den Paketresa som du har bokat av någon anledning inte är tillgänglig.

Ett avtal mellan dig och Leverantören kommer uppstå först när du har betalat det pris som ska betalas vid bokningstillfället och vi har utfärdat en bokningsbekräftelse till dig. Leverantörens godkännande formaliseras genom att Leverantören skickar en bokningsbekräftelse per e-post till Kunden inom 24 timmar från det att Kunden genomförde bokningen. Inget belopp kommer att debiteras Kunden innan Leverantören/Leverantörerna har bekräftat tillgängligheten av Tjänsterna. 

 

3.5.2. Priser

Vi annonserar ett stort antal Paketresor och vi anstränger oss för att säkerställa att de annonserade priserna alltid är korrekta. Trots Expedia, Inc:s ansträngningar kan vissa av de Tjänster som finns angivna på Webbplatsen vara felaktigt prissatta. EXPEDIA, INC. FÖRBEHÅLLER SIG UTTRYCKLIGEN RÄTTEN ATT KORRIGERA FELAKTIG PRISSÄTTNING PÅ VÅR WEBBPLATS OCH/ELLER RESERVATIONER SOM GENOMFÖRTS UNDER FELAKTIG PRISSÄTTNING.

Vanligtvis bekräftar vi priserna vid bokningstillfället. Om det har uppstått ett misstag och det faktiska priset är lägre än det som angivits vid bokningstillfället kommer vi endast att debitera dig det lägre beloppet. Om priset är högre kommer vi att kontakta dig för vidare instruktioner eller inte acceptera din bokning (efter vårt eget gottfinnande) och informera dig om detta så att du kan avgöra vad du vill göra.

Leverantörerna är inte skyldiga att tillhandahålla en Paketresa som är felaktigt prissatt även efter det att vi har utfärdat en Bokningsbekräftelse, förutsatt att felet rimligen varit uppenbart för dig. Under sådana förhållanden kan vi komma att kontakta dig för att erhålla dina instruktioner eller avboka din bokning och informera dig om detta så att du kan avgöra vad du vill göra.

MrJet Travel kan i vissa fall komma att ta ut en bokningsavgift i förhållande till vissa flygtransaktioner som gjorts för Kundens räkning. Kunden kommer att bli underrättad om alla gällande avgifter vid bokningstillfället.

Leverantören har rätt att ändra priset på din Paketresa efter att vi har utfärdat bokningsbekräftelsen om prisändringen görs som en direkt följd av ändrade: (i) priser på drivmedel som påverkar kostnaden för passagerartransporter; (ii) kostnader för Leverantören i form av skatter eller avgifter för resetjänster som ingår i Paketresan, såsom t.ex. turistskatter, landningsskatter eller ombordstignings- eller avstigningsavgifter vid hamnar och flygplatser; eller (iii) växelkurser som är relevanta för Paketresan. Leverantören ska endast kunna höja priset på detta sätt om den meddelar dig om prisökningar senast tjugo (20) dagar före starten på din Paketresa tillsammans med en förklaring till hur denna prisförändring har beräknats. 

Om priset på din Paketresa har ökat med mer än åtta (8) procent av dess totala pris har du rätt att:

(a)   acceptera och betala för prishöjningen;

(b)   avvisa prishöjningen och frånträda paketreseavtalet med full återbetalning; eller

(c)    avvisa prishöjningen, säga upp din Paketresa och acceptera en alternativ Paketresa, om vi beslutar att erbjuda en sådan. Om du bestämmer dig för att acceptera en alternativ Paketresa så kommer vi att informera dig om dess inverkan på priset på din bokning. Om den alternativa Paketresan är av lägre kvalitet eller kostnad kan du ha rätt till prisavdrag i enlighet med Artikel 3.5.9 nedan.

Vi kommer att ge dig en skälig tid att fatta ditt beslut, vilket vanligen kommer att vara sju (7) dagar från att vi meddelade dig om prisökningen. Om du inte bekräftar inom denna tidsram kommer vi att skicka dig en påminnelse, därefter ska du ha rätt att säga upp Paketresan och få återbetalning.

Om du beslutar att avvisa prishöjningen och frånträda paketreseavtalet med full återbetalning, kan du också vara berättigad till ersättning i enlighet med Artikel 3.5.9 nedan.

Du är berättigad till prisavdrag motsvarande minskningen av de kostnader som beskrivs under i-iii ovan som inträffar efter att du har bokat men innan din Paketresa påbörjats, med undantag för att Leverantörerna först har rätt att göra avdrag för sina administrativa kostnader med anledning av återbetalningen.  

Resebeskrivningarna på Webbplatsen specificerar de Tjänster som ingår i priset för varje resa. Priser visas i SEK.

Kunden bör vara medveten om att lokala myndigheter i vissa länder kan påföra ytterligare skatter (turistskatt osv.) som måste betalas lokalt på plats. Kunden ansvarar själv för att betala sådana extra skatter.

Om inget annat uttryckligen anges inkluderar priserna inte försäkringar, flygbolagstjänster, avgifter för extra bagage, transport från flygplatsen till hotellet, visum- och vaccinationsavgifter eller eventuella egna utlägg (tvätt, telefon, dryck, room service, dricks osv.), utflykter, användning av idrottsanläggningar och inte heller några andra allmänna kostnader än de som uttryckligen anges i bokningsbekräftelsen.

Om Expedia och/eller Leverantören får kännedom om eller informeras om bedrägliga eller illegala aktiviteter i samband med betalningen för bokningen, kommer bokningen att annulleras och Kunden bli ansvarig för alla utgifter i samband med sådan annullering utan att detta påverkar eventuella åtgärder som kan vidtas mot honom eller henne.

3.5.3. Avbokning och ändringar av Kunden

3.5.3.1 Avbokning

Om Kunden vill avboka eller ändra en resa ska Expedia informeras via telefon på 0775 757 430 eller online på Webbplatsen. Expedia har inte möjlighet att hantera avbokningar eller ändringar som sker via e-post. Expedia kommer att hantera sådana önskemål för de berörda Leverantörernas räkning.

Om Kunden avbokar Paketresan kan Expedia och Leverantören kräva kompensation för att täcka kostnaderna för de researrangemang som redan anordnats. Dessutom kan en avbokningsavgift tas ut av Leverantörerna för varje komponent i Paketresan gällande varje avbokning. Om en avbokning gäller mer än en person i bokningen tas avbokningsavgifter ut för varje person i bokningen.

Utöver den avbokningsrätt som anges ovan, har du rätt att avboka din bokning innan Paketresan påbörjas utan att betala någon avbokningsavgift om genomförandet av Paketresan väsentligen påverkas av Oundvikliga och Extraordinära Omständigheter på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Detsamma gäller om transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av Oundvikliga och Extraordinära Omständigheter. Om du avbokar under sådana omständigheter kommer vi att återbetala alla betalningar du har gjort avseende bokningen men du kommer inte att vara berättigad till kompensation eller någon av de rättigheter som anges i Artikel 3.5.9 nedan. .

Om Kunden inte inställer sig vid avresan och/eller inte använder någon eller alla av Tjänsterna som bokats kommer återbetalningar endast att betalas ut till Kunden i enlighet med de Särskilda villkor hos den relevanta Leverantören som hänvisades till under bokningsprocessen. Särskilda villkor för Leverantörer av flygtransporttjänster finns tillgängliga före det att bokning görs och kan även ses här. Särskilda villkor för Leverantörer av logitjänster tillhandahålls innan bokning görs.

3.5.3.2 Avbeställningens konsekvenser

Vänligen notera att Paketresor omfattas av Leverantörens Särskilda villkor och att separata avbokningsavgifter kan komma att påföras av Leverantören.

 

3.5.3.3 Ändring av bokning av Kunden

Om Kunden vill ändra något efter det att resan bokats, t.ex. resdatum, resmål, avreseort, boende eller transportmedel kan Kunden ringa 0775 757 430 eller använda Webbplatsen. Expedia har inte möjlighet att hantera ändringar som sker via e-post. Ändringar i en bokning innebär vanligtvis att den ursprungliga bokningen måste annulleras, vilket kan medföra att den kompensation och/eller avgifter som Leverantörerna påför uppgår till hela värdet på den bokade resan. Kunden debiteras då kostnaden för den nya bokningen. 

Leverantörerna har inte en rättslig skyldighet att bistå Kunden med en sådan ändring men de kan, efter deras eget gottfinnande, försöka bistå en sådan begäran. Vänligen ha förståelse för att det ofta inte är möjligt att genomföra ändringar eftersom detta kan bero på tillgänglighet och Leverantörens Särskilda villkor. Dessutom kan avgifter tillkomma från aktuell Leverantör i händelse av en ändrad bokning – vänligen se de Särskilda villkor som meddelats vid bokningsprocessen för mer information.

För att vi ska godkänna din bokningsändring måste du godkänna att betala den ombokningskostnad som framgår av Artikel 2.2.3 samt eventuella kostnader som Leverantören kan komma att ålägga dig för att göra ändringen. Dessa kostnader kan vara väsentliga och tenderar att öka ju närmare avresedatumet som ändringen görs. Till exempel kan vissa delar av Paketresan (t.ex. en flygresa) medföra en avbokningsavgift om 100 procent av priset.

3.5.3.4 Ersättare för resenär

Du kan överlåta din Paketresa till en annan person som uppfyller samtliga villkor som gäller för den aktuella Paketresan, under förutsättning att du och sådan annan person accepterar att ni båda kommer att vara solidariskt ansvariga för full betalning av alla utestående betalningar och eventuella avgifter eller kostnader som uppstår till följd av överlåtelsen. Vi kommer att meddela dig om dessa kostnader efter att vi mottagit din begäran om överlåtelse. Du måste ge oss rimlig tid efter att vi meddelats din begäran så att vi kan vidta nödvändiga åtgärder men sju (7) dagar eller mer före avresa ska anses vara inom rimlig tid. MrJet Travel kommer att försöka hjälpa till med namnöverföringen, men notera att om Paketresan innehåller en flygresa, kan en överlåtelse, beroende på flygbolagets Särskilda villkor, vara att anse som en avbokning och ombokning (med en avbokningsavgift som kan uppgå till 100 procent).

 

3.5.4 Avbokning och ändringar som utförs av MrJet Travel före avresa:

3.5.4.1 Ändringar av MrJet Travel före avresa

Eftersom de arrangemang som utgör din Paketresa planeras många månader i förväg kan MrJet Travel, från tid till annan, behöva ändra din Paketresa. MrJet Travel förbehåller sig rätten att när som helst vidta sådana ändringar. De flesta ändringar utgör mindre ändringar men ibland kan MrJet Travel behöva informera Kunder om att MrJet Travel måste göra väsentliga ändringar i Paketresans huvudsakliga egenskaper eller när MrJet Travel inte kan uppfylla något av dina särskilda krav som MrJet Travel har accepterat.

I det osannolika fallet att MrJet Travel måste vidta en väsentlig ändring av Paketresans huvudsakliga egenskaper kommer vi att meddela dig så snart som möjligt. Du får då möjlighet att:

a)     acceptera den föreslagna ändringen. Om detta innebär att Paketresan får en lägre standard eller lägre kostnad kommer du att vara berättigad till ett prisavdrag i enlighet med Artikel 3.5.9 nedan;

b)     avböja den föreslagna ändringen och frånträda paketreseavtalet med full återbetalning; eller

c)     avböja den föreslagna ändringen, säga upp paketreseavtalet och välja en alternativ Paketresa, om vi väljer att erbjuda en sådan. Om du väljer att ta en alternativ Paketresa kommer vi att informera dig om hur detta påverkar priset på din bokning. Om den alternativa Paketresan är av lägre standard eller lägre kostnad, är du berättigat till ett prisavdrag i enlighet med Artikel 3.5.9 nedan.

MrJet Travel kommer att ge dig rimlig tid att fatta ditt beslut, vilket vanligen kommer att vara sju (7) dagar från meddelandet av ändringen. Om du inte bekräftar inom denna tidsram, kommer vi att skicka dig en påminnelse och därefter kommer vi att vara berättigade att säga upp Paketresan och tillhandahålla dig återbetalning.

Om du väljer att avböja en föreslagen ändring och frånträda ditt paketreseavtal med full återbetalning, kan du vara berättigad till ersättning i enlighet med Artikel 3.5.9. Sådan ersättning kommer vanligen att vara i enlighet med tabellen nedan, om inte ändringen är ett resultat av Oundvikliga och Extraordinära Omständigheter, i vilket fall du inte kommer att vara berättigad till någon sådan ersättning.

Vänligen notera:

Vid händelse av mer än en väsentlig ändring av Kundens Paketresa, kommer MrJet Travel endast att betala ersättning avseende en ändring per varje fullt betalande vuxen.

MrJet Travel kommer att betala kompensation beroende på hur lång tid innan avresan som MrJet Travel meddelar Kunden om ändringen.  

 

Kompensationstabell

Tid före avresedatum (dagar)

Kompensation (SEK)

60+

0

60-42

125

41-28

250

27-15

375

14-0

625

Om en ändring av den köpta Paketresan endast utgör en mindre ändring, behöver vi inte erbjuda dig något av ovanstående alternativ. Vänligen notera att en ändring avseende flygtid om mindre än 120 minuter innan avresetiden och mindre än 240 minuter senare än avresetiden, en ändring avseende flygbolag eller flygplan (om detta ursprungligen angivits), en ändring avseende avrese- eller ankomstflygplats till en sådan flygplats inom samma region eller en ändring avseende logi till en annan av samma eller högre standard vanligen är att anse som en mindre ändring. 

3.5.4.2 Avbokningar av MrJet Travel innan avresa

I sällsynta fall kan MrJet Travel tvingas avboka din Paketresa och det förbehåller sig rätten att göra det. Om MrJet Travel tvingas göra detta, kommer MrJet Travel att meddela dig så snart som möjligt. MrJet Travel kan (efter eget gottfinnande) också erbjuda dig en alternativ Paketresa om det har möjlighet att göra det och informera dig om dess inverkan på priset på din bokning. Om den alternativa Paketresan är av lägre standard eller lägre kostnad kan du vara berättigad till ett prisavdrag i enlighet med Artikel 3.5.9 nedan. Om MrJet Travel inte kan erbjuda dig en alternativ Paketresa, eller om du istället föredrar detta, kommer MrJet Travel att ge dig en fullständig återbetalning av alla betalningar som gjorts för Paketresan.

Du kan vara berättigad till kompensation som en konsekvens av vår avbokning av din Paketresa, i enlighet med Artikel 3.5.9 nedan, med undantag för det fall MrJet Travel på grund av Oundvikliga och Extraordinära Omständigheter är hindrat från att tillhandahålla Paketresan, i vilket fall ingen sådan kompensation kommer att erhållas. 

3.5.5 MrJet Travels ansvar för genomförandet av Paketresan

MrJet Travel varken äger eller tillhandahåller några av de Tjänster, anläggningar eller researrangemang som utgör din Paketresa. Dessa tillhandahålls av Leverantörer vilka MrJet Travel samordnar för att tillhandahålla de Tjänster, anordningar eller researrangemang som utgör din Paketresa. MrJet Travel har en rättslig skyldighet att utöva rimlig skicklighet i att samordna Leverantörerna för att tillhandahålla Tjänsterna, anläggningarna eller researrangemangen för dig.

MrJet Travel har också ett ansvar i förhållande till dig för genomförandet av Tjänsterna som ingår i din Paketresa i enlighet med Paketreselagstiftningen oberoende av det faktum att sådana Tjänster ska genomföras av Leverantörerna av sådana Tjänster.

Du måste meddela oss utan onödigt dröjsmål om felaktigheter eller icke-avtalsenligt genomförande av din Paketresa (”Fel”). Detta kommer att ge MrJet Travel möjlighet att lösa Felet medan du är på din semester. Dessa rättigheter kommer emellertid inte att uppstå om avhjälpande av Felet är omöjligt eller medför oproportionerliga kostnader. I sådant fall kommer du endast att vara berättigad till prisavdrag eller ersättning i enlighet med Artikel 3.5.9.

Om en betydande del av Tjänsterna som ingår i din Paketresa inte kan tillhandahållas i enlighet med överenskommelsen i bokningen ska MrJet Travel, utan extra kostnad för dig, erbjuda lämpliga alternativa arrangemang för att Paketresan ska kunna fullföljas. De alternativa arrangemangen ska, om möjligt, vara likvärdiga eller av högre standard än de som anges i din bokning. Om de är av lägre standard är du berättigad till ett prisavdrag som beskrivs i Artikel 3.5.9 nedan. Du får endast avvisa alternativa arrangemang som du erbjuds om de inte är jämförbara med vad som överenskommits i bokningen eller om det prisavdrag du erbjuds är oskäligt. Om du avvisar de alternativa arrangemangen, eller om MrJet Travel inte har möjlighet att erbjuda sådana, kan du, i tillämpliga fall, ha rätt till prisavdrag och/eller kompensation i enlighet med Artikel 3.5.9.

Om ett Fel väsentligen påverkar genomförandet av Paketresan och MrJet Travel inte har lyckats att åtgärda det inom en rimlig tidsperiod, kan du besluta om du vill fullfölja din Paketresa eller säga upp din bokning utan att betala en uppsägningsavgift. Om du beslutar att säga upp bokningen och i din Paketresa ingår transport till destinationen, ska MrJet Travel också återföra dig med motsvarande transportmedel till avreseplatsen utan extra kostnad för dig och utan oskäligt dröjsmål. I tillämpliga fall kan du ha rätt till prisavdrag och/eller ersättning i enlighet med Artikel 3.5.9.

Om MrJet Travel inte kan säkerställa att du återvänder till din avresedestination enligt paketreseavtalet på grund av Oundvikliga och Extraordinära Omständigheter ska MrJet Travel bära kostnaden avseende nödvändig logi, om möjligt av likvärdig standard, under en period som inte överstiger tre nätter per passagerare. Denna begränsning gäller inte personer med nedsatt rörlighet och de personer som medföljer dem, gravida kvinnor och underåriga som reser ensamma, samt personer som behöver särskild medicinsk hjälp, förutsatt att vi informerats om deras speciella behov minst 48 timmar före starten av Paketresan.

Om en längre period avseende nödvändig logi än vad som anges ovan framgår av en unionsrättsakt om passagerarrättigheter (enligt vad som beskrivs i Paketreselagstiftningen) som är tillämplig på transportmedlet för din återresa eller om sådan lagstiftning inte tillåter att Leverantören av transporttjänsten begränsar sina skyldigheter såsom beskrivits ovan i händelse av Oundvikliga och Extraordinära Omständigheter, ska de begränsningar som framgår av sådan lagstiftning gälla istället.

 

3.5.6 Leverantörs Särskilda villkor

MrJet Travel arbetar med Leverantörer av reseprodukter som flygbolag och hotell, men kontrollerar inte dessa Leverantörer. Tjänsterna är föremål för de Särskilda villkor som tillämpas av de Leverantörer som erbjuder Tjänsterna. De Särskilda villkor som tillämpas av Leverantörerna av flygtransporttjänster och logitjänster hålls tillgängliga före det att bokning görs.

3.5.7 Oundvikliga och Extraordinära Omständigheter

När vi i dessa Allmänna villkor hänvisar till Oundvikliga och Extraordinära Omständigheter avses en situation utom kontroll för den part som åberopar en sådan situation och vars konsekvenser inte hade kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits. Detta kan exempelvis innefatta krig, andra allvarliga säkerhetsproblem såsom terrorism, väsentliga risker för människors hälsa, t.ex. utbrott av allvarlig sjukdom vid resmålet, naturkatastrofer såsom översvämningar, jordbävningar eller väderförhållanden som gör det omöjligt att resa säkert till destinationen enligt vad som överenskommits i paketreseavtalet. Expedia ska förlita sig på Utrikesdepartementets råd avseende om en situation är att anse som en Oundviklig och Extraordinär Omständighet.

3.5.8 Assistans vid boendet

3.5.8.1 Assistans när Kund är i svårigheter

MrJet Travel ska ge dig lämplig assistans utan onödigt dröjsmål om du befinner dig i svårigheter, särskilt genom att tillhandahålla lämplig information om hälso- och sjukvårdstjänster, lokala myndigheter och konsulärt bistånd och genom att hjälpa dig att genomföra distanskommunikation och genom att hjälpa dig att hitta alternativa researrangemang. Vanligtvis tar MrJet Travel inte betalt för sådan hjälp men förbehåller sig rätten att ta skäligt betalt för sådan hjälp om Kunden uppsåtligen eller av oaktsamhet har orsakat behovet av assistans. 

3.5.8.2 Lösa tvister vid boendet

Om det under din resa uppstår ett problem med din Paketresa, vänligen omgående informera både oss (via den information som framgår av din bokningsbekräftelse eller direkt härunder) och den aktuella Leverantören (t.ex. din hotellvärd) som kommer att försöka att lösa ditt problem. Det är viktigt att du informerar både oss och Leverantören, så att vi båda kan hjälpa till att ordna situationen utan dröjsmål.  

Om din bokningsbekräftelse inte hänvisar till ett lokalt ombud, kontaktar du MrJet Travel direkt och anmäler eventuella problem. Ange bokningsnummer, resmål och resedatum .

Telefonnummer till kundtjänst: 0775 757 430.

e-post: resa@customercare.mrjet.se

MrJet Travel, eller ett relevant lokalt ombud, ska så fort som möjligt försöka hitta lämpliga lösningar på anmälda problem.

3.5.8.3 Lösa tvister efter din semester

Om ditt klagomål inte kan lösas på plats, vänligen följ upp det inom 30 dagar från ankomst hemma genom att kontakta oss via den e-post som anges ovan och tillhandahåll oss ditt bokningsnummer och all annan relevant information. Vänligen håll ditt mejl kortfattat och till saken. 

Du kan också besöka den Europeiska Kommissionens tvistelösningsplattform på Internet via http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Denna plattform är ett verktyg för att registrera dina klagomål hos oss; plattformen kommer inte att bestämma hur ditt klagamål ska lösas.

Vänligen notera att om du inte meddelar oss om dina klagomål med Paketresan medan du är på plats så hindrar du oss och våra Leverantörer från möjligheten att utreda och åtgärda ditt klagomål under resan vilket kan påverka dina rättigheter enligt detta avtal inklusive att minska din rätt till kompensation från oss, eventuellt ned till noll.

3.5.9 MrJet Travels skyldighet att tillhandahålla prisavdrag och/eller kompensation för skada

Du kommer att vara berättigad till skäligt prisavdrag från MrJet Travel avseende sådan period under vilken det föreligger ett Fel, om inte Felet kan hänföras till dig.

Du kommer att vara berättigad till skälig kompensation från MrJet Travel för de skador du lider som en följd av Fel med undantag för om Felet:

a)     är hänförligt till dig;

b)     är hänförligt till en tredje man som inte har någon koppling till fullgörandet av de Tjänster som ingår i Paketresan och Felet inte kunde förutses eller undvikas; eller

c)     har uppstått till följd av Oundvikliga och Extraordinära Omständigheter.

MrJet Travel ska inte vara skyldigt att betala ersättning till dig i samband med din Paketresa i den utsträckning det finns internationella konventioner, unionsrättsakter eller svenska lagar som begränsar omfattningen eller villkoren för när ersättning ska betalas av någon av dess Leverantörer. Samma begränsningar ska gälla för MrJet Travel och på samma sätt som om sådana begränsningar hade haft direkt tillämplighet på MrJet Travel. Den internationella konventionen består av Atenkonventionen om befordran till sjöss av passagerare. Unionsrättsakterna består av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 392/2009 av den 23 april 2009 om transportörens skadeståndsansvar i samband med olyckor vid passagerarbefordran till sjöss (i den ursprungliga lydelsen), rådets förordning (EG) nr 2027/97 av den 9 oktober 1997 om lufttrafikföretags skadeståndsansvar avseende lufttransport av passagerare och deras bagage (i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 889/2002) och Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1371/2007 av den 23 oktober 2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer (i den ursprungliga lydelsen). De svenska lagarna består av sjölagen (1994:1009), lagen (2010:510) om lufttransporter och järnvägstrafiklagen (2018:181). MrJet Travel ska kunna tillgodogöra sig all eventuell skadeståndsbegränsning som framgår av dessa konventioner, unionsrättsakter och lagar. Vänligen fråga oss om kopior på dessa internationella konventioner, unionsrättsakter och lagar om du skulle vilja se dem.

MrJet Travels ansvar kommer också att begränsas i enlighet med de Särskilda villkor som gäller för Leverantörer som tillhandahåller passagerartransporter i din Paketresa på samma sätt som om dessa Särskilda villkor hade haft direkt tillämplighet på MrJet Travel.

Om din rätt till ersättning för skada från en Leverantör av transporttjänster inte är begränsad i enlighet med internationella konventioner, unionsrättsakter eller lagar på det sätt som beskrivs ovan är MrJet Travels ansvar i förhållande till dig i samband med din Paketresa begränsat till högst tre (3) gånger priset för din Paketresa, förutom i fall som avser dödsfall, personskada eller sjukdom eller om vi eller vår Leverantör har orsakat sådan skada uppsåtligen eller genom oaktsamhet.

Om du beviljas ersättning eller prisavdrag av en annan part avseende samma Fel som du kräver ersättning eller prisavdrag för från MrJet Travel, kan MrJet Travel reducera den ersättning eller det prisavdrag som ska betalas av MrJet Travel med det belopp som du erhållit från den andra parten.

Med undantag för vad som anges ovan, accepterar inte MrJet Travel något ansvar för några krav, förluster, utgifter, skadestånd eller ansvar för din Paketresa förutom i fall där dödsfall, personskada eller sjukdom har inträffat och MrJet Travel har orsakat sådan skada med oaktsamhet.

3.5.10 Upphörande av ansvar och tidsbegränsning för klagomål

Anspråk som bygger på att resan inte genomförs i enlighet med avtalet ska framföras inom 30 dagar från det avtalade slutet på Paketresan, med undantag för om Leverantören har agerat grovt vårdslöst eller i strid med tro och heder. Om du önskar framföra ett anspråk, vänligen kontakta resa@customercare.mrjet.se eller ring 0775 757 430. Vi rekommenderar att anspråk görs skriftligen för Kundens bästa. Tidsbegränsningen för klagomål börjar den dag då Paketresan skulle ha avslutats enligt paketreseavtalet.

3.5.11 Tillgänglighet och nedsatt rörlighet

Alla Paketresor är inte lämpliga för kunder med nedsatt rörlighet. Vi rekommenderar att du ringer vår kundtjänst för att diskutera om en reseprodukt skulle passa dina specifika behov så vi kan ge assistans innan du slutför bokningen av din Paketresa.

Artikel 4. Allmänt

4.1. Resmål

Även om de flesta resor, inklusive resor till internationella resmål, sker utan incidenter kan resor till vissa resmål innebära större risker än resor till andra resmål. Expedia, Inc. rekommenderar att Kunden läser de reseförbud, varningar, tillkännagivanden och råd för resor som utfärdas av Regeringen och visas på dess hemsida. Vänligen se Artikel 3.1.3 för ytterligare information.

Genom att erbjuda resor till vissa internationella resmål garanterar eller utfäster Expedia inte att resor till sådana resmål rekommenderas eller kan ske riskfritt. Expedia ansvarar inte för skador eller förluster i samband med resor till sådana resmål.

4.2. Priser

Priset på Tjänsterna är det som anges på Webbplatsen, förutom vid uppenbara fel. Priserna kan när som helst ändras, men ändringarna påverkar inte bokningar som redan har accepterats förutom vad som anges i Artikel 3.5.2 ovan. Expedia kan i vissa fall ta ut en bokningsavgift i förhållande till vissa flygtransaktioner som gjorts för kundens räkning. Kunden kommer att informeras om alla tillämpliga avgifter i samband med bokningen. Trots Expedias ansträngningar kan Tjänster som anges på Webbplatsen vara felaktigt prissatta. EXPEDIA FÖRBEHÅLLER SIG UTTRYCKLIGEN RÄTTEN ATT KORRIGERA EVENTUELLA FELPRISSÄTTNINGAR PÅ VÅR HEMSIDA OCH/ELLER PÅ BOKNINGAR GJORDA ENLIGT ETT UPPENBART FELAKTIGT PRIS. I SÅDANT FALL KOMMER VI, OM MÖJLIGT, GE DIG MÖJLIGHETEN ATT BEHÅLLA DIN BOKNING TILL DET KORREKTA PRISET ELLER SÅ KOMMER VI AVBESTÄLLA DIN BOKNING UTAN AVGIFT. Expedia är inte skyldig att tillhandahålla Tjänster åt en Kund till ett uppenbart felaktigt (lägre) pris, detta trots att Kunden har fått en bekräftelse på sin bokning.

4.3. Hur vår sorteringsordning bestäms

Kunder har många valmöjligheter för att få hjälp med att hitta det perfekta hotellet, flyget, biluthyrningen eller aktiviteten. ”Sorteringsinställningarna” tillåter resenärer att få sökresultat sorterade efter deras önskemål, oavsett om det baseras på pris, verifierade omdömen eller andra kriterier. ”Filtreringsinställningarna” tillåter även Kunder att inkludera eller exkludera olika alternativ för att passa deras resebehov. Om inga alternativ väljs kommer vi att visa ett urval av relevanta alternativ i sökresultaten som baseras på de kriterier som anges nedan:

·         Logi: Vår förvalda sorteringsordning återspeglar boendets relevans utefter dina sökkriterier, då vi vill säkerställa att du har möjlighet att snabbt och enkelt hitta det rätta erbjudandet för dig. Vi avgör boendets relevans genom att ta hänsyn till faktorer såsom boendets läge, omdömen, popularitet (som baseras på hur många resenärer som bokar boendet på våra webbplatser), kvaliteten på det material som tillhandahålls av boendet och konkurrenskraften på boendets pris och dess tillgänglighet, allt i förhållande till andra boenden som uppfyller dina valda sökkriterier. Den ersättning som vi får från ett boende för bokningar som görs via våra webbplatser är också en faktor för den relativa rankingen av boenden med liknande erbjudanden, baserat på de faktorer som ovan beskrivits ska ha relevans. På våra icke-förvalda sorteringar (t.ex. baserat på pris eller antal stjärnor), kommer boenden med liknande resultat att sorteras baserat på ovanstående faktorer.

·         Flyg: Vår förvalda sorteringsordning baseras på lägsta pris. I de fall där två flygningar har samma pris visas den kortare flygningen först.

·         Biluthyrning: Vår förvalda sorteringsordning drivs främst av pris men vi kan även ta hänsyn till andra relevanta faktorer såsom popularitet, kundomdömen, upphämtningsplatsens läge samt biltypen eller kategorin.

·         Service på resmålet och aktiviteter: Vår förvalda sorteringsordning är manuellt framtagen av Expedias destinationschefer som är kunniga inom respektive marknad, med hänsyn tagen till faktorer som pris, popularitet, avstånd från olika hotellval och Kunders feedback.

·         Paketresor: När flera olika reseprodukter kombineras till en Paketresa, använder vi de kriterier som anges ovan för att bestämma sorteringsordningen för varje produkt.

 

Dessutom optimerar vi kontinuerligt vår Webbplats för att tillhandahålla den bästa upplevelsen för Kunderna. Följaktligen kan vi från tid till annan testa olika algoritmer för de förvalda sorteringsordningarna.

4.4. Fotografier och bilder

Expedia, Inc. gör sitt yttersta för att tillhandahålla fotografier och bilder som ger Kunden en bra bild av Tjänsterna som erbjuds. Syftet med fotografierna och bilderna är att visa Kunden standarden på rummen och vilken bekvämlighetsnivå de har. Expedia ska inte anses göra något åtagande som går utöver detta syfte.

4.5. Försäkringar

Priserna på Webbplatsen inkluderar inte reseförsäkring. Expedia rekommenderar att Kunden själv tecknar en försäkring som täcker följderna av vissa typer av avbokningar och ytterligare en försäkring som täcker särskilda risker såsom kostnaden för hemtransport på grund av olycka eller sjukdom. Ett flertal försäkringsbolag erbjuder dessa försäkringar. Expedia rekommenderar Kunderna att se över olika försäkringsmöjligheter för att säkerställa att försäkring som tecknas passar Kundens behov eftersom det är Kundens ansvar att se till att försäkringen som tecknas är tillräcklig för att täcka Kundens behov.

4.6. Ditt ekonomiska skydd

Expedia har följande lösning för att erbjuda säkerhet för pengar som Kunder har betalat in samt för att (i förekommande fall) arrangera hemresa för Kunder i händelse av Expedias insolvens: Paketresor och reseprodukter som utgör del i ett Sammanlänkat Researrangemang för vilka Expedia har erhållit betalningar, och som i båda fallen har bokats av Kunder via Webbplatsen, är försäkrade via International Passenger Protection Limited hos Lloyd's. Försäkringen gäller enbart för Kunder som har bokat Paketresor eller reseprodukter som utgör del i ett Sammanlänkat Researrangemang för vilka Expedia har erhållit betalningar, via Webbplatsen. Vänligen notera att denna försäkring inte gäller för andra reseprodukter såsom enbart flygresa, enbart hotell, enbart bilhyra eller paketresor som har anordnats i förväg av tredje man (med undantag för paketresor anordnande av MrJet Travel) vilka är bokade via Webbplatsen.

Denna försäkring har förmedlats av International Passenger Protection Limited och meddelats av Lloyd's Syndicates.

International Passenger Protection Limited (på uppdrag av Lloyd’s)

Claims Office, IPP House

22-26 Station Road

West Wickham

Kent,

BR4 0PR

UK

Tel: +31 103120666

E-post: Insolvency-claims@ipplondon.co.uk

 

4.7. MrJet Bonus

Om du är medlem i MrJets bonusprogram och tjänar in och/eller löser in bonuspoäng i samband med en bokning, gäller följande villkor: http://www.mrjet.se/rewards.

Artikel 5. Ekonomiska villkor och betalningsrutiner

5.1 Lokala skatter och betalningar

Såvida inget annat anges i de Särskilda villkoren är priserna för Tjänsterna som visas på webbplatsen i SEK, exklusive lokala skatter som tillämpas av myndigheter i vissa länder.

Priset på Tjänsterna som bokats på Webbplatsen eller via telefon måste antingen betalas till (i) Expedia, Inc., eller TPX, som accepterar sådana betalningar för Leverantörernas räkning och/eller (ii) direkt till Leverantörerna. Betalningar kan debiteras av mer än en part (såsom kommer att visas i Kundens kreditkorts- eller kontoutdrag). Det totala debiterade beloppet kommer dock inte att överstiga det totala priset för Tjänsterna.

För bokning avseende flyg, hotell och paketprodukter kommer det att vara möjligt att betala genom en banköverföring via Internet (”IBP”). När IBP-alternativet väljs som betalning kommer Kunden att omdirigeras till sin banks webbplats för att genomföra banköverföringen. Kunden kommer att gå uppgift om en tidsgräns för genomförandet av banköverföringen inom vilken bokningen och priset kvarstår. Det kommer inte vara möjligt att dela upp betalningen med IBP. På Kundens bankkontoutdrag kommer NetGiro Payments AB att anges som betalningspart i IBP-processen. Om Kunden lämnar in en godkänd begäran om återbetalning eller avbokar via Internet så kommer aktuella medel att återbetalas till Kundens bankkonto inom 2-14 dagar.

Kunden ska tillhandahålla sina betalkortsdetaljer och Leverantören eller Expedia Inc. behöver ofta bekräfta: (i) kortets giltighet (genom en avgift om ett nominellt belopp som antingen återbetalas inom ett par dagar eller som avräknas från den slutliga betalningen till Leverantören) och (ii) tillgången av medel på betalkortet (att bekräfta för den bank som utfärdar Kundens bankkort). Bokning av förskottsbetalade hotell och specialpriser på flygbiljetter samt Expedias paketresor till resmål inom EU omfattas av resebyråernas och researrangörernas bestämmelser, enligt artikel 306–310 i EU:s momsdirektiv [2006/112/EC]. Leverantören MrJet Travel finns i USA och därför kommer ingen moms att debiteras för Tjänster som MrJet Travel tillhandahåller.

5.2. Skattekompensationsavgifter

Med undantag för vad som anges nedan avseende skattskyldighet på de summor vi erhåller för våra tjänster driver varken Expedia Inc. eller MrJet Travel in skatt för överföring till tillämpliga myndigheter. Skattekompensationsavgifterna för förskottsbetalade “betala-direkt-online”-bokningar är en ersättning för den uppskattade transaktionsskatten (t.ex. för omsättning och utnyttjande, beläggning, hotellrumsskatt, punktskatt, mervärdesskatt, etc.) som MrJet Travel betalar till hotellet för skatter som ska betalas för uthyrningen av rummet. Hotellen fakturerar MrJet Travel för skattebeloppen. Hotellen är ansvariga för att inbetala tillämpliga skatter till skattemyndigheterna i aktuella länder. Varken Expedia Inc. eller MrJet Travel agerar som medförsäljare till det hotell du bokar dina researrangemang hos. Skattskyldighet och tillämplig skattesats varierar kraftigt mellan olika platser. De faktiska skattebelopp som betalas av MrJet Travel kan skilja sig från skattekompensationsbeloppen, beroende på de skattesatser, skattskyldighet etc. som gäller vid tidpunkten för våra Kunders faktiska användande av hotellen. Till detta tillkommer att omsättning, utnyttjande och/eller lokal hotellrumsskatt kan, inom vissa jurisdiktioner, påföras de summor MrJet Travel tar ut för sina tjänster. De faktiska skattebeloppen på våra tjänster, om några, kan variera beroende på de skattesatser som är i kraft vid tiden för din hotellvistelse.

För förskottsbetalade ”betala direkt online"-bokningar anges Leverantörens New York State och New York City skatteregistreringsbevis och nummer nedan.

New York State skatteregistrering:

New York omsättningsskatt och New York City hotellbeläggningsskatt ska i tillämpliga fall betalas på din hotellvistelse. För förskottsbetalade bokningar är Leverantörens registreringsnummer för New York omsättningsskatt 880392667 och för New York City hotellbeläggningskatt 033960.

Vänligen klicka här för ytterligare information:

travelscape_nys_certificate_of_authority.pdf

travelscape_nyc_certificate_of_authority.pdf

5.3. Betalningsalternativ från tredje part

I tillägg till de vanliga betalningsalternativen som görs tillgängliga för bokningar via Webbplatsen kan Expedia lista, bland annat, delbetalningsalternativ eller andra former av krediter eller finansieringar för en bokning. Sådana alternativ erbjuds generellt av Leverantörer i enlighet med Leverantörernas egna villkor, vilka inte bestäms av Expedia (eller något av Expedias dotterbolag). Ett sådant avtal om betalningsalternativ som du ingår med Leverantören gäller mellan dig och Leverantören. Priser för resetjänster som visas på Webbplatsen tar inte hänsyn till något sådant separat avtal. Särskilda villkor för Leverantörer av betalningsalternativ finns tillgängliga och ska läsas innan det att en bokning görs. Eventuella frågor eller klagomål i förhållande till betalningsalternativ som görs tillgängliga av tredje part måste lämnas in direkt till den relevanta Leverantören.

Artikel 6. Kundtjänst och hantering av klagomål

Frågor eller begäran om information skickas till resa@customercare.mrjet.se eller så kan Kunden ringa 0775 757 430.

Vi rekommenderar att klagomål skickas via e-post till resa@customercare.mrjet.se som tar emot dem för Leverantörernas räkning. Kunder uppmanas att lämna in sina klagomål inom 28 dagar från resans slut.

Klagomål avseende förlust av, stöld av eller skador på bagage, kläder eller personliga tillhörigheter som Kunden inte har kunnat styra över under vistelsen ska skickas till flygbolaget eller hotellet.

Europeiska kommissionens onlineplattform för tvistlösning finns på http://ec.europa.eu/odr

Artikel 7. Expedias ansvar

Expedia Inc. Är inte part i avtalet mellan Kunden och Leverantören. Kunden godkänner att Expedia, Inc. agerar som mellanhand mellan Kunden och Leverantörerna och Expedia, Inc. kommer under inga omständigheter att hållas ansvarigt för Tjänster som Kunden bokat med en eller flera Leverantörer.

Expedia, Inc. är inte ansvarigt om och i vilken utsträckning Kunden kan göra anspråk på skadestånd enligt en försäkring, t.ex. en reseförsäkring och/eller ett avbeställningsskydd.

Informationen som visas på Webbplatsen har tillhandahållits av respektive Leverantör och Expedia ansvarar inte för eventuella felaktigheter. Kunderna måste se till att bekräfta all information som lämnats innan han eller hon gör en bokning.

Kunderna bör tänka på att alla hotellklassificeringar som visas endast är avsedda för vägledning och kanske inte är en officiell klassificering eller överensstämmer med svenska klassificeringssystem. Expedia kan inte hållas ansvarigt i samband med klassificeringarna som visas.

Artikel 8. Ansvarsfriskrivning

All information på den här Webbplatsen, vare sig det gäller underförstådda garantier eller villkor för tillfredsställande kvalitet, lämplighet för ett speciellt syfte eller intrång i tredje parts rättigheter, lämnas utan några som helst garantier (varken uttryckta eller underförstådda) eller på annat sätt, förutom såvitt uttryckligen anges i dessa Allmänna Villkor. Alla sådana underförstådda villkor och garantier exkluderas. Genom att besöka Webbplatsen godkänner kunden att Expedia inte kan hållas ansvarigt för några direkta, indirekta förluster eller förluster till följd av användandet av Webbplatsen, eventuella fördröjningar eller oförmåga att använda Webbplatsen eller för Kundens användning av länkar från Webbplatsen. Ansvarsfriskrivningar eller ansvarsbegränsningarna i denna Artikel gäller endast i den utsträckning som de är tillåtna enligt lag.

Artikel 9. Tillämplig lag

Dessa Allmänna villkor regleras av svensk lagstiftning. Kunden godkänner att svensk domstol är behörig att ta upp och avgöra eventuella tvister som uppstår vid tolkning av dessa villkor.

Artikel 10. Slutbestämmelser

Om Expedia, Inc. inte åberopar en bestämmelse i de Allmänna villkoren vid något tillfälle, ska detta inte ses som att Expedia Inc. avsäger sig rätten att åberopa bestämmelsen vid ett senare tillfälle.

Om någon bestämmelse i dessa Allmänna villkor (eller en del av något villkor) befinns vara ogiltig, olaglig eller ej verkställbar av en domstol eller någon annan behörig myndighet, ska den bestämmelsen eller den delen av en bestämmelse, i den utsträckning det krävs, inte anses utgöra en del av detta avtal med Kunden och de övriga bestämmelsernas giltighet och verkställbarhet ska inte påverkas.

Varje händelse som utgör force majeure, såsom t.ex. kommunikationsavbrott eller att flygbolag, hotellvärdar eller flygledare strejkar, leder till att de förpliktelser i dessa Allmänna villkor som berörs av händelsen i fråga ska upphöra att gälla och den part som berörs av händelsen ska inte hållas ansvarig för sin oförmåga att uppfylla sina förpliktelser.

Dessa allmänna villkor träder i kraft den 18/12/2018.


 

 

BILAGA 1 – STANDARDINFORMATIONS FORMULÄR FÖR PAKETRESOR

Viktig information angående dina Paketreserättigheter

Under vissa förutsättningar kan en paketresa komma att uppstå till följd av de Tjänster som du har valt att boka där MrJet Travel är arrangören av denna Paketresa. När denna möjlighet uppstår kommer du att instrueras att läsa den viktiga informationen nedan.

De kombinerade resetjänster du erbjuds utgör en paketresa i den mening som avses i direktiv (EU) 2015/2302.

Därför omfattas du av alla EU-rättigheter som gäller för paketresor. MrJet Travel kommer att ansvara fullt ut för att paketresan som helhet fullgörs korrekt.

Dessutom har MrJet Travel, enligt lag, ett skydd för att återbetala dina betalningar och, när transport ingår i paketresan, säkerställa din hemtransport om det eller de hamnar på obestånd.

Centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302

  Resenärer kommer att få all väsentlig information om paketresan innan de ingår paketreseavtalet.

   Det finns alltid minst en näringsidkare som har ansvar för att alla resetjänster som ingår i avtalet fullgörs korrekt.

  Resenärerna får ett nödtelefonnummer eller uppgifter om en kontaktpunkt där de kan komma i kontakt med arrangören eller resebyrån.

  Resenärer får överlåta paketresan till en annan person, med skäligt varsel och eventuellt mot en extra kostnad.

  Paketresans pris får endast höjas om särskilda kostnader ökar (till exempel bränslepriser), och om detta uttryckligen anges i avtalet, samt i alla händelser senast 20 dagar före paketresans början. Om priset höjs med mer än 8 % av priset på paketresan får resenären säga upp avtalet. Om arrangören förbehåller sig rätten att höja priset har resenären rätt till en prissänkning om de relevanta kostnaderna sjunker.

  Resenärer kan säga upp avtalet utan att betala en avbokningsavgift och få full återbetalning av alla betalningar om någon annan av paketresans väsentliga delar än priset ändras avsevärt. Om den näringsidkare som ansvarar för paketresan ställer in paketresan före paketresans början har resenärerna rätt till återbetalning och ersättning, i förekommande fall.

  Resenärer kan under exceptionella omständigheter säga upp avtalet före paketresans början utan att betala en avbokningsavgift, till exempel vid allvarliga säkerhetsproblem på resmålet som sannolikt skulle påverka paketresan.

  Dessutom kan resenärer när som helst före paketresans början säga upp avtalet mot en skälig och motiverad avbokningsavgift.

  Om betydande delar av paketresan inte kan tillhandahållas enligt avtalet efter paketresans början måste lämpliga alternativa arrangemang erbjudas utan extra kostnad. Resenärer får säga upp avtalet utan att betala en avbokningsavgift om tjänsterna inte fullgörs i enlighet med avtalet och detta väsentligen inverkar på paketresans fullgörande och arrangören inte avhjälper problemet.

  Resenärer har också rätt till en prissänkning och/eller en ersättning för skada om resetjänsterna inte fullgörs eller fullgörs bristfälligt.

  Arrangören måste tillhandahålla stöd om resenären befinner sig i svårigheter.

 Om arrangören eller, i vissa medlemsstater, återförsäljaren hamnar på obestånd kommer betalningarna att återbetalas. Om arrangören eller, i tillämpliga fall, återförsäljaren hamnar på obestånd efter paketresans början och om transport ingår i paketresan, säkras resenärernas hemtransport. MrJet Travel har tecknat skydd vid obestånd hos International Passenger Protection Limited (på uppdrag av Lloyd’s). Resenärer får kontakta denna enhet (International Passenger Protection Limited (på uppdrag av Lloyd’s),Claims Office, IPP House, 22-26 Station Road, West Wickham, Kent, BR4 0PR, UK, Tel: +31 103120666, E-post: Insolvency-claims@ipplondon.co.uk) om tjänster inte tillhandahålls till följd av MrJet Travel:s obestånd.

 

Direktiv (EU) 2015/2302 i den form som det har införlivats i nationell rätt finns tillgängligt här och här.


 

BILAGA 2 – STANDARDINFORMATIONSFORMULÄR FÖR SAMMANLÄNKADE RESEARRANGEMANG

Viktig information rörande sammanlänkade researrangemang

Under vissa förutsättningar kan ett sammanlänkat researrangemang komma att uppstå till följd av de Tjänster som du har valt att boka. När denna möjlighet uppstår kommer du att instrueras att läsa den viktiga informationen nedan.

Om du bokar ytterligare resetjänster för din resa eller semester via denna länk/dessa länkar omfattas du INTE av de rättigheter som är tillämpliga på paketresor enligt direktiv (EU) 2015/2302.

Därför kommer Expedia inte att ansvara för att dessa ytterligare resetjänster fullgörs korrekt. Vid problem kontakta den relevanta tjänsteleverantören.

Om du bokar ytterligare resetjänster vid tidpunkten för ett enda besök hos eller en enda kontakt med Webbplatsen kommer de resetjänsterna emellertid att utgöra en del av ett sammanlänkat researrangemang. I ett sådant fall har Expedia, i enlighet med EU-rätten, ett skydd för återbetalning av dina betalningar till Expedia för tjänster som inte fullgörs som en följd av Expedia:s obestånd. Observera att detta inte innebär någon återbetalning om den berörda tjänsteleverantören hamnar på obestånd.

Expedia har tecknat skydd vid obestånd hos International Passenger Protection Limited (på uppdrag av Lloyd’s).

Resenärer får kontakta denna enhet (International Passenger Protection Limited (på uppdrag av Lloyd’s),Claims Office, IPP House, 22-26 Station Road, West Wickham, Kent, BR4 0PR, UK, Tel: +31 103120666, E-post: Insolvency-claims@ipplondon.co.uk) om resetjänsterna inte tillhandahålls till följd av Expedia:s obestånd.

Anmärkning: Detta skydd vid obestånd gäller inte avtal med andra parter än Expedia, som kan fullgöras trots Expedia:s obestånd.

Direktiv (EU) 2015/2302 i den form som det har införlivats i nationell rätt finns tillgängligt här och här.

.

 

Tillbaka upp